måndag 17 december 2012

Troll...

Ni vet att man brukar säga att det går troll i saker. Det har varit ett jättestort och elakt troll i min källare som inte tycks gilla mina ugnsformar. Han har gjort så att allt gått fel...
Så här i juletid kan väl tyckas att Nissarna kunde hjälpa till lite istället!

I lördags morse gick jag upp super tidigt (för att vara en dagen-efter-julfesten-med-jobbet-morgon som förövrigt var ganska så blöt men bland den roligare jag varit med om).
Jag behövde glasera den omtalade ugnsformen.
Ett dygn senare, söndag morgon, sprang jag ner i källaren för att se om trollet hade varit där igen och förstört min keramik. Och gissa, det hade han!!
Formen hade i grunden en ful form efter att jag var tvungen att skära ner den. Den hade luft bubblor i leran som nu hade visat sig. Glasyren var flammig och hade på något sätt lossnat fläckvis. Den hade spruckit i kanten och sjunkit på mitten så att den glaserades fast på sättplattan den stod på i ugnen.
KAN det gå mer fel??

C ringde och undrade hur det hade gått med hennes beställda form som hon skulle komma och köpa på eftermiddagen. Jag berättade med min lenaste röst att jag har mycket annat på hyllan som var tillsalu.

Bjuder här på bild av den sämsta ungnsform i mannaminne. Såvida man inte gillar designen där sättplattan ingår...
Och så har även autofokusen på kameran gått sönder. Tackar!

Kram på er!
Camilla



5 kommentarer:

  1. Men stackars :(! Så trist då man lagt ner jobb på att få det bra.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lite trist men det är bara på´t igen!

      Radera
  2. Får man komma till dig o göra keramik? Har varit hos Frida i Rönneshytta, det är ju underbart mysigt, men så långt från örebro.
    Hälsningar Annica Lundekvam
    Husochrum@hotmail.com

    SvaraRadera
  3. Hej Annica!
    Absolut får du det! Visst har Frida på Fab keramik det mysigt! Det är bland andra hon som inspirerat mig till att få till en egen verkstad.
    Jag har prova på kvällar. Försök att få ihop så att ni är 3-4 st så kan ni komma och lera i verkstan.
    Jag tar 250:-/ pers och då ingår 1 kg lera. Vi håller på i 2-3 timmar en helg eller kväll. Jag bränner och glaserar så får man komma och hämta sina saker efter ca 2-3 veckor.
    Ring mig när ni är på gång så försöker vi hitta ett datum som passar.
    Så kul!
    Camilla

    SvaraRadera
  4. ...glömde en liten detalj... Mitt nummer är 0739-79 66 15.
    Hej hej!

    SvaraRadera