söndag 15 december 2013

Så här gör jag tårtfat

Många tårtfat på gång just nu. Jag tog lite bilder idag när jag gjorde flera av stegen.
Först drejar jag en fot som ska torka lagom mycket, typ en vecka. Samtidigt gör jag ett fat. Då kavlar jag ut lera som en bulldeg ungefär. Lägger leran på fatet och så får den torka en vecka med.

En drejad fot! Den ena blir aldrig lik den andra.
Men det är väl det som är grejen.

Det här fatet fick fjärilar.
 
Nu sätter jag tillbaka den halvtorra foten
 på drejskivan och snyggar till botten.
Jag gör även hål rakt igenom foten.
Annars blir det knas i ugnen...
 
 
Nu sätter man ihop fatet med foten.
Räfflar båda ytorna och använder
slickers som ett lim.
 
Ett gäng fat på tork!

Efter att fatet har torkat ytterligare några dagar
är det dags för första bränningen, skröjbränning.

Efter ett dygn i ugnen är det dags för glasering.
Jag brukar doppa foten först...
 

...och i ett vidare kärl doppar jag själva fatet.
Skjuts in i ugnen igen i ett dygn.
Sedan är det riktigt spännande
att öppna ugnen och se om det blev bra.
I morgon efter jobbet är det dags!
 
Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar